រូបថតថ្ងៃទី២៦ មិថុនា ២០១១៖ សិស្សានុសិស្សនៅជនបទខេត្តកំពង់ធំ
លោកនាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន នៅតែប្រកាន់ជំហរដំឡើងប្រាក់ខែមន្ត្រីរាជការ គ្រូបង្រៀន នៅក្នុងក្របខ័ណ្ឌនយោបាយចាស់របស់ខ្លួន គឺចំនួន ២០% ជារៀងរាល់ឆ្នាំ។
ការដំឡើងនេះ អ្នកវិភាគសេដ្ឋកិច្ចគិតថាជាសញ្ញាណមួយវិជ្ជមាន តែទន្ទឹមនឹងតម្លៃដំឡើងនៅទ្រឹងនោះ រដ្ឋាភិបាលក៏គួរតែខិតខំទប់ស្កាត់អតិផរណាឲ្យនៅទាបជាងសព្វថ្ងៃ។ រីឯគ្រូបង្រៀនវិញ យល់ឃើញថា ការដំឡើងប្រាក់ខែតិចនេះ ជាការមិនទទួលខុសត្រូវរបស់ប្រមុខរដ្ឋាភិបាល និងធ្វើឲ្យគុណភាពវិស័យអប់រំមានការធ្លាក់ចុះ។
អ្នកជំនាញសេដ្ឋកិច្ចចាត់ទុកថាការដំឡើងប្រាក់បៀវត្សបន្ថែមដល់មន្ត្រីរាជការ និងគ្រូបង្រៀន ក្នុងកម្រិត ២០% ជារៀងរាល់ឆ្នាំ តាមក្របខ័ណ្ឌនយោបាយរបស់ខ្លួនជារឿងវិជ្ជមាន។
យោងតាមសេដ្ឋកិច្ចកម្ពុជាបច្ចុប្បន្ន ការដំឡើងប្រាក់បៀវត្សនោះ គួរធ្វើឡើងដោយសន្សឹមៗ ដើម្បីរក្សាស្ថិរភាពសារពើពន្ធ។ ប៉ុន្តែទន្ទឹមនឹងការដំឡើងប្រាក់បន្ថែមទាបនោះ រដ្ឋាភិបាលគួរតែចាត់វិធានការបន្ថយអតិផរណា ដើម្បីឲ្យវាមានសមតុល្យរវាងគ្នានឹងគ្នា។
អ្នកវិភាគសេដ្ឋកិច្ច លោក ហេង ឌីណា ពន្យល់ថា តាមកំណើនសេដ្ឋកិច្ចបច្ចុប្បន្ន រដ្ឋាភិបាលមានលទ្ធភាពអាចដំឡើងប្រាក់បៀវត្សបន្ថែមដល់មន្ត្រីរាជការ និងគ្រូបង្រៀន ក្នុងកម្រិត ២០% បានតាមរយៈការបង្កើនការប្រមូលពន្ធ និងការបង្កើនប្រសិទ្ធភាពក្នុងការបែងចែក និងអនុវត្តន៍ថវិកា។ ប្រសិនបើរដ្ឋាភិបាលបង្កើនប្រាក់បៀវត្សឲ្យលើសពី ២០% ឬទៅតាមការទាមទាររបស់គ្រូបង្រៀនដែលស្នើសុំឲ្យដំឡើងប្រាក់បៀវត្ស ១លានរៀលក្នុងមួយខែ អ្នកវិភាគសេដ្ឋកិច្ចបញ្ជាក់ថា អាចធ្វើឲ្យប៉ះពាល់ដល់សារពើពន្ធ ឬតម្លៃសេដ្ឋកិច្ចប្រចាំឆ្នាំ ហើយការដំឡើងប្រាក់បៀវត្សត្រូវធ្វើឡើងដោយជំហានៗ។
លោក ហេង ឌីណា៖ «ជាកញ្ចប់ថវិកាសម្រាប់ប្រាក់ខែគ្រូ បើតាមខ្ញុំចាំ ប្រហែល ១៨០លានរៀល ហើយគ្រូនៅស្រុកខ្មែរ ១០ម៉ឺននាក់ បើសិនជាយើងគុណនឹង២ទៅ មានន័យថា ឡើង ៣៨០លានរៀល។ តើយើងបាន ១០០លានរៀល បានមកពីណា? អាចមកពីការកាត់ចំណាយផ្សេងៗ ឬក៏បន្ថែមចំណូលពន្ធ បើយើងអាចលៃលកកាត់បន្ថយ ឬបន្ថែមចំណូលពន្ធចំពោះកំណើនសេដ្ឋកិច្ចសព្វថ្ងៃ គឺយើងអាចមានការលំបាក»។
ថ្លែងនៅក្នុងពិធីចែកសញ្ញាប័ត្រដល់និស្សិតបញ្ចប់ការសិក្សារបស់សាកលវិទ្យាល័យអាស៊ីអឺរ៉ុប កាលពីថ្ងៃទី២៩ ខែតុលា លោកនាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន លើកឡើងថា ការដំឡើងប្រាក់ខែមន្ត្រីរាជការ ពិសេសគ្រូបង្រៀន ត្រូវគិតពីបញ្ហាជាតិ។ លោក ហ៊ុន សែន បញ្ជាក់ថា ការចំណាយរបស់រដ្ឋាភិបាលគ្រប់ផ្នែកទាំងអស់ ត្រូវស្ថិតនៅត្រឹម ៤០% នៃការចំណាយចរន្ត ប៉ុន្តែបច្ចុប្បន្ន រដ្ឋាភិបាលបានចំណាយកើនឡើងរហូតដល់ ៤២% ឬស្មើនឹង ៤,៧% នៃផលិតផលសរុប។
លោកនាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន៖ «លុយអភិវឌ្ឍន៍ គេអាចអភិវឌ្ឍទៅ គេអាចទុកម៉ាដំណាក់ ឧបមាផ្លូវ ១០០គីឡូ គេអាចធ្វើបន្តិចម្តងៗ ដូចជំហានគីង្គក់។ ១០០គីឡូ ធ្វើម្តង ២០គីឡូ ធ្វើម្តង ៣០គីឡូ។ អាហ្នឹង អាចផ្អាកបាន។ ប៉ុន្តែហៅថាចំណាយលើប្រាក់ខែហើយ តែចាប់ផ្ដើមចាយហើយ គឺចាយអត់មានឈប់ទេ ហើយតែឡើងហើយ ថយមកវិញកុំសង្ឃឹម។ ឥឡូវមើលទៅ សូម្បីតែប្រទេសក្រិច អាថែមហ្នឹង គឺបាតុកម្មយ៉ាងម៉េច? ដល់ដំឡើងៗទៅ អឺរ៉ុបត្រូវប្រកាន់យកវិធានការចាំបាច់មួយ គឺថាបន្ថយប្រាក់ខែ និងដំឡើងពន្ធ ជើងទាំងពីរដើរទៅជាមួយគ្នា។ អ៊ីចឹង បានជាបញ្ហានេះត្រូវតែមានការប្រុងប្រយ័ត្ន»។
ទោះយ៉ាងណា លោកនាយករដ្ឋមន្ត្រីបានប្រកាសពីការដំឡើងប្រាក់ខែមន្ត្រីរាជការ គ្រូបង្រៀន នៅក្នុងក្របខ័ណ្ឌនយោបាយរបស់ខ្លួនចំនួន ២០% ជាបន្ត នៅឆ្នាំ២០១៣ ហើយការដំឡើងនេះមិនអាចធ្វើឡើងដោយតក់ក្រហល់បានទេ។
ថ្វីបើការដំឡើងប្រាក់បៀវត្សរបស់រដ្ឋាភិបាលដល់មន្ត្រីរាជការ និងគ្រូបង្រៀន មានចំនួនតិចតួច មិនស្របតាមការស្នើសុំរបស់គ្រូបង្រៀនក៏ពិតមែន តែសម្រាប់អ្នកវិភាគសេដ្ឋកិច្ច លោក ហេង ឌីណា យល់ឃើញថា ការដំឡើងនេះជាសញ្ញាណល្អមួយ តែគួរណារដ្ឋាភិបាលខិតខំទប់ស្កាត់អតិផរណាឲ្យនៅកម្រិតទាប។ ការគ្រប់គ្រងអតិផរណាឲ្យនៅកម្រិតទាបបាន គឺមានន័យថា ប្រាក់បៀវត្សរបស់មន្ត្រីរាជការ និងគ្រូបង្រៀននាពេលបច្ចុប្បន្ន អាចទូទាត់គ្នាបាន។
លោក ហេង ឌីណា៖ «អតិផរណា គឺបណ្ដាលមកពីអី គឺទី១ អាចបណ្ដាលមកពីការផលិតដូចទឹកភ្លើង យើងថ្លៃអ៊ីចឹង កត្តាផលិតកម្ម ឬផលិតផលក៏ថ្លៃដែរ។ ទី២ ចំពោះផលិតផលនាំចូលមកពីប្រទេសជិតខាង ថ្លៃដឹកជញ្ជូនឡើងថ្លៃ ក៏ទំនិញវាអាចឡើងថ្លៃដែរ។ ទី៣ ប្រសិនបើកត្តាផលិតនៅស្រុកវៀតណាម ឬថៃ នាំចូលមកស្រុកខ្មែរវាខ្ពស់ គឺជាកត្តាដែលយើងមិនអាចកំណត់បាន និងកត្តាសំខាន់មួយទៀត គឺការរក្សាស្ថិរភាពលុយរៀលកុំឲ្យវាហើម ព្រោះអីគាត់បើកជាលុយខ្មែរ អ៊ីចឹង ត្រូវធ្វើម៉េចរក្សាតម្លៃលុយឲ្យថេរ»។
ការបដិសេធច្រើនលើកច្រើនសារ ចំពោះសំណើសុំដំឡើងប្រាក់បៀវត្សរបស់មន្ត្រីរាជការ និងគ្រូបង្រៀន ឲ្យបាន ១លានរៀល ឬប្រមាណ ២៥០ដុល្លារក្នុងមួយខែ អនុប្រធានសមាគមគ្រូបង្រៀនកម្ពុជាឯករាជ្យ អ្នកស្រី អ៊ុក ឆាយ៉ាវី ចាត់ទុកថាជាការមិនទទួលខុសត្រូវរបស់ប្រមុខរដ្ឋាភិបាល។
នៅពេលសព្វថ្ងៃ គ្រូបង្រៀននៅថ្នាក់បឋមសិក្សា រហូតដល់វិទ្យាល័យ ទទួលបានប្រាក់ខែចាប់ពី ២៤ម៉ឺនរៀល ឬ ៦០ដុល្លារ រហូតដល់ ៤៤ម៉ឺនរៀល ឬស្មើប្រមាណ ១១០ដុល្លារ។ ក្រុមគ្រូបង្រៀនចង់ឲ្យរដ្ឋាភិបាលដំឡើងប្រាក់ខែ ដោយសារតែអតិផរណា ឬទំនិញសព្វសារពើនៅលើទីផ្សារថ្លៃខ្ពស់ ពិសេសប្រេងសាំង។
អ្នកស្រី អ៊ុក ឆាយ៉ាវី បញ្ជាក់ថា បញ្ហាបញ្ចុះតម្លៃទំនិញនៅលើទីផ្សារ ជារឿងសំខាន់ដែលអាចធ្វើឲ្យជីវភាពប្រជាពលរដ្ឋ ជាពិសេស មន្ត្រីរាជការរស់បានសមរម្យ៖ «ខ្ញុំនៅតែមិនអាចទទួលយកបាន កុំថាឡើយ ២០ ខ្ញុំឲ្យ ១០០% ក៏ដោយ មិនទប់ទីផ្សារក៏ខ្ញុំនៅតែមិនអាចទទួលយកបានដែរ ព្រោះអីលុះត្រាតែទប់ទីផ្សារបាន បានខ្ញុំទទួលយកបាន។ ហើយការអាឡើងតម្លៃស្រេចតែចិត្ត សួរថាតើនរណាជាឈ្មួញ មិនអស់លោកហ្នឹងជាឈ្មួញ ដល់ពេលអ៊ីចឹងទៅ ខ្ញុំគិតថាវាអត់ន័យ»។
អនុប្រធានសមាគមគ្រូបង្រៀនកម្ពុជាឯករាជ្យ បញ្ជាក់ថា គុណភាពអប់រំមិនអាចប្រសើរបានទេ ដរាបណាប្រាក់បៀវត្សគ្រូនៅតែមានកម្រិតទាប។
លោកបណ្ឌិត ឡៅ ម៉ុងហៃ អ្នកវិភាគឯករាជ្យ ធ្លាប់មានប្រសាសន៍ថា បញ្ហាប្រាក់ខែគ្រូបង្រៀនទាបនាំឲ្យប៉ះពាល់ខ្លាំងដល់វិស័យអប់រំនៅកម្ពុជា ទាំងនៅបច្ចុប្បន្ន និងទៅអនាគត។ លោកបណ្ឌិតបន្តថា បញ្ហាខ្វះខាតក្នុងជីវភាពរស់នៅ បានជំរុញឲ្យគ្រូបង្រៀនខ្លះប្រព្រឹត្តអំពើមិនគប្បី និងអសីលធម៌៖ «រឿងប្រាក់ខែនេះ ខ្ញុំថាប៉ះពាល់ទាំងអស់ និងមានផលវិបាកវែងឆ្ងាយ។ ទី១ គុណភាពនៃការអប់រំ ទី២ គឺរឿងសីលធម៌ហ្នឹងឯង។ ម្ល៉េះហើយ ការអប់រំមិនបានដិតដល់ គុណភាពនៃការអប់រំ ហើយសីលធម៌របស់សិស្ស និងគ្រូបង្រៀន ដូចជាការលក់វិញ្ញាសា ឬការសូកប៉ាន់គ្រូតាំងពីក្មេងៗទៅ យើងប្រព្រឹត្តអំពើអសីលធម៌ អបាយមុខបែបនេះ គឺដល់ធំៗទៅ យើងតៗគ្នារហូតទៅ»។
ពាក់ព័ន្ធនឹងបញ្ហាប្រាក់ខែគ្រូបង្រៀនទាបនេះ នាយិកាប្រតិបត្តិនៃអង្គការសីលកា អ្នកស្រី ធីតា ឃឹះ ធ្លាប់សម្ដែងការព្រួយបារម្ភអំពីគុណភាពវិស័យអប់រំនៅកម្ពុជា។ អ្នកស្រីបន្តថា ការយកចិត្តទុកដាក់ទៅលើស្ថានភាពរស់នៅរបស់គ្រូបង្រៀន នឹងជំរុញឲ្យមានគុណភាពអប់រំខ្ពស់នៅកម្ពុជា នេះគឺមានសារសំខាន់ណាស់ ដើម្បីជំរុញឲ្យប្រទេសកម្ពុជា អាចប្រកួតប្រជែងជាមួយបណ្ដាប្រទេសជាសមាជិកអាស៊ាន។
អ្នកស្រីយល់ឃើញថា ទី១ ការដំឡើងប្រាក់ខែត្រឹម ២០% ដល់គ្រូបង្រៀន ប្រហែលជាអត់តាមទាន់ទៅនឹងតម្លៃទីផ្សារដែលកំពុងឡើងខ្ពស់។ ទី២ រដ្ឋាភិបាលត្រូវមានវិធានការពិសេស ពីព្រោះឥឡូវនេះ សាលារៀននៅជនបទមួយចំនួន អត់មានគ្រូទៅបង្រៀន។ ទី៣ ការគ្រប់គ្រង និងការធ្វើយ៉ាងណាឲ្យកម្មវិធីសិក្សាមានគុណភាពប្រណាំងប្រជែងក្នុងតំបន់។ ប៉ុន្តែ បើធ្វើការអភិវឌ្ឍសេដ្ឋកិច្ច ហើយប្រជាពលរដ្ឋអត់មានចំណេះដឹងទេនោះ កម្ពុជា នឹងមានការលំបាកក្នុងការប្រកួតប្រជែងទីផ្សារការងារ៕
No comments:
Post a Comment
yes