សូមស្វាគមន៏ការចូលមកកាន់គេហទំព័ររបស់យើងខ្ញុំ​!!!​Welcome to ckn-media.blogspot.com Website !!!​គេហទំព័រ ckn-media.blogspot.com ផ្តល់ព័ត៌មានពិតឥតលំអៀង រហ័សទាន់ចិត្ត ដែលលោកអ្នកជឿទុកចិត្ត / លោកអ្នកអាចទាក់ទងមកកាន់គេហទំព័ររបស់យើងខ្ញុំបានតាមរយៈ Email: cknkhmer@gmail.com សូមអរគុណ !!!

Thursday, November 1, 2012

ការ​សម្តែង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​លើ​ឆាក​៖ព្រះបាទ​នរោត្តម សីហនុ និង​ខ្មែរ​ក្រហម

121101_2
អ្នក​ចូល​រួម​កាន់​ទុក្ខ​ថត​ព្រះ​ឆាយាល័ក្ខណ៍​សម្តេច​ឪ ដែល​គេ​ដាក់​តាំង​នៅ​មុខ​វាំង
កាល​ពី​សប្តាហ៍​មុន​

បទ​និពន្ធ​មួយ របស់​លោក​ស្រី Me'le'ne Cixous  ដែល​មាន​ចំណង​ជើង​ថា ​«ប្រវតិ្ត​គួរ​ឲ្យ​ភ័យ​ខ្លាច​តែ​មិន​ទាន់​បញ្ចប់​» ​របស់​ព្រះ​មហាវីរក្សត្រ នរោត្តម សីហនុ មិន​មែន​ជា​សៀវភៅ​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត​អី​ទេ។ ​ប៉ុន្តែ ការ​លើក​ឡើង​នេះ ​មិន​លុប​ចោល​ នូវ​សារៈ​សំខាន់ នៃ​ការ​សម្តែង​ពី​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត នៅ​មហោ​ស្រព​ឡើយ ហើយ​ការ​សម្តែង​នេះ​ បាន​បង្ហាញ​ចក្ខុ​វិស័យ ​គួរ​ឲ្យ​ចាប់​អារម្មណ៍​ អំពី​ថ្ងៃ​ទី ១៧ ខែ​មេសា ឆ្នាំ​១៩៧៥។
បទ និពន្ធ​នេះ ​ត្រូវ​បាន​និពន្ធ​ឡើង ដោយ​លោក​ស្រី  Me'le'ne Cixous នៅ​ឆ្នាំ ១៩៨៤ ហើយ​ត្រូវ​បាន​សម្តែង​ជា​លើក​ទី ១ ដោយ​ Theatre du Soleil របស់​លោក​ស្រី Ariane Mnouchkine ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី ១១ ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​១៩៨៥​។ ការ​សម្តែង​នេះ ​ជា​ផ្លែផ្កា នៃ​កិច្ច​សហការ​គ្នា​ដ៏​យូរ​អង្វែង រវាង​លោក​ស្រី Me'le'ne Cixous និង​លោក​ស្រី Ariane Mnouchkine។ ការ​សម្តែង​នេះ អាច​ចាត់​ទុក​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​បទ​និពន្ធ​របស់​លោក​ស្រី Cixous ​អំពី​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត ហើយ​បាន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​លោក​ស្រី Mnouchkine ​សម្តែង​នូវ​ចក្ខុ​វិស័យ​ផ្នែក​នយោបាយ នៅ​មហោ​ស្រព​របស់​លោក​ស្រី។

តាម​រយៈ​តួ​អង្គ​សម្តេច​ឪ នរោត្តម សីហនុ ការ​សម្តែង​នេះ​ បង្ហាញ​ពី​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត​កម្ពុជា ចាប់​ពី​ឆ្នាំ ១៩៥៥ គឺ​ជា​ពេល​ចាប់​ផ្តើម​នៃ​សម័យ​សង្គម​រាស្រ្ត​និយម​រហូត​ដល់​ឆ្នាំ ១៩៧៩ និង​ការ​ដួល​រលំ​នៃ​របប​ខ្មែរ​ក្រហម។ ឈុត​សម្តែង​នេះ បាន​ផ្តល់​សារៈ​សំខាន់​យ៉ាង​ខ្លាំង​ដល់​ព្រឹតិ្តការណ៍​ថ្ងៃ​ទី ១៧ ខែ​មេសា ឆ្នាំ ១៩៧៥ តាម​រយៈ​មុំ​បី គឺកិច្ច​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​នាទី​ចុង​ក្រោយ​ដើម្បី​ចរចា សេចក្តី​សម្រេច​ជម្លៀស​ប្រជាជន​ចេញ​ពី​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ និង​ជោគ​វាសនា​អាក្រក់ របស់​លោក ហូ យន់។

ដំណើរ​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត

ការ​សម្តែង​បាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​ចរចា​ដែល​ធ្វើ​ឡើង នៅ​មុន​ពេល​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​ដួល​រលំ នៅ​ដើម​ឆ្នាំ ១៩៧៥។ ជា​បឋម លោក ឡុង បូរ៉េត នាយក​រដ្ឋ​មន្រ្តី​ថ្មី បាន​ប្រកាស​ប្រាប់​លោក Dean ​ឯក​អគ្គ​រដ្ឋ​ទូត​សហរដ្ឋ​អាមេរិក​ថា៖ «ប្រសិន​បើ​យើង​អាច​តស៊ូ​រហូត​ដល់​រដូវ​វស្សា! ខ្ញុំ​នឹង​មិន​ស្ទាក់ស្ទើរ ក្នុង​ការ​អង្វរ​សម្ដេច​ឪ មក​កាន់​អំណាច​វិញ​ឡើយ»។
ការ​ចរចា​ជាមួយ​នឹង​ខ្មែរ​ក្រហម ពិត​ជា​បាន​កើត​ឡើង ​ហើយ​ការ​ចរចា​នេះ ប្រហែល​បណ្តាល​ឲ្យ​លោក Sosthe'ne Fernandez អគ្គ​មេ​បញ្ជាការ​នៃ​កងទ័ព​ជាតិ​ខ្មែរ​ លាលែង​ពី​តំណែង នៅ​ខែ​មីនា ឆ្នាំ ១៩៧៥។ ការ​សម្តែង​ក៏​បាន​លើក​ឡើង​ពី​ការ​ចរចា នៅ​ទីក្រុង​ប៉េកាំង​ផង​ដែរ តាម​រយៈ​កិច្ច​សន្ទនា រវាង​សម្ដេច​ឪ លោក ប៉ែន នុត ទីប្រឹក្សា​របស់​សម្តេចឪ និង​លោក​ស្រី​ EtienneManac'h ដែល​ជា​ឯក​អគ្គ​រដ្ឋ​ទូត​បារាំង​ ប្រចាំ​ទីក្រុង​ប៉េកាំង​។
នៅ​ពេល លោក ប៉ែន នុត សម្តែង សុទិដ្ឋិនិយម​ថា៖ «ប្រសិន​បើ​អាមេរិក​ភ្ញាក់​ឡើង ហើយ​បង្ហាញ​ថា ពួក​គេ​ឆ្លាតវៃ ចិត្ត​សប្បុរស ...បន្ទាប់​មក​លោក Ford ជំនួស​លោក Nixon»។ សម្ដេច​ឪ បាន​ឆ្លើយ​តប​ថា៖ «ប្រសិន​បើ​លោក Kissinger ជំនួស​លោក Kissinger ។ គ្មាន​អ្វី​ផ្លាស់​ប្តូរ​ឡើយ វា​កាន់​តែ​អាក្រក់​ទៅៗ»។
នៅ​ពេល​ នោះលោក Manac' h បាន​ស្នើ​ផ្សះផ្សា​ថា៖«សម្ដេច​ឪ ទុក​ឲ្យ​ខ្ញុំ​សាកល្បង​ឱកាស​ចុង​ក្រោយ​នេះ?» ​ពាក្យ​សម្តី​របស់​លោក Manac'h មិន​ត្រូវ​បាន​ធានា​ច្បាស់​នោះ​ទេ។ ដូច​ដែល​លោក​បាន​ប្រាប់​លោក​ស្រី Cixous ​អំពី​ការ​យល់​ដឹង​ស្ថានការណ៍ លោក Manac'h បាន​លើក​ឡើង​ពី​ផ្នែក​ដែល បារាំង​ បាន​ខិត​ខំ​ ក្នុង​ការ​ចរចា ដែល​យឺត​យ៉ាវ​ទៅ​ហើយ។ កិច្ច​ខិតខំ​ប្រឹង​ប្រែង​ចុង​ក្រោយ ដើម្បី​សង្គ្រោះ​ប្រទេស​ពី​មហន្តរាយ គឺជា​កិច្ច​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​ពិត​ប្រាកដ។ លោក​ប្រធានាធិបតី Ford ​សង្ឃឹម​ថា សម្ដេច​ឪ នឹង​យាង​មក​កាន់​អំណាច​វិញ ប៉ុន្តែ​​ជា​អកុសល វា​ហួស​ពេល​ទៅ​ហើយ។
បើ​ប្រៀប​ធៀប​ទៅ​នឹង​សៀវភៅ​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត ​ឆាក​សម្តែង​ មាន​គុណ​ប្រយោជន៍​ជាក់​ច្បាស់ គឺ​ការ​សម្តែង​ចាក់​ត្លុក។ ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី ១២ ខែ​មេសាឆ្នាំ​ ១៩៧៥ ខណៈ​ដែល​អ្វី​គ្រប់​យ៉ាង​ បាន​ដួល​រលំ ប្រេសិត​ពិសេស​អាមេរិក​ បាន​មក​ដល់​ទីក្រុង​ប៉េកាំង «សាស្រ្តាចារ្យ Kissinger និង​ប្រធានាធិបតី Ford ឥឡូវ​នេះ ជឿ​ជាក់​ថា មាន​តែ​សម្ដេច​ឪទេ អាច​បញ្ចប់​សោកនាដកម្ម​កម្ពុជា»។
គុណ​សម្បត្តិ​មួយ​ទៀត​ នៃ​ឆាក​សម្តែង​ គឺ​បំពេញ​បន្ថែម​នូវ​អ្វី​ ដែល​ពិត​ជា​បាន​កើត​ឡើង ​ដែល​យើង​មិន​អាច​មើល​ឃើញ ប៉ុន្តែ​អ្វី​ដែល​អាច​កើត​ឡើង ​អាច​ដឹង​តាម​រយៈ​កិច្ច​សន្ទនា រវាង​សម្ដេច​ឪ និង​លោក អៀង​ សារី៖ «អ្នក​នឹង​មិន​ក្បត់​យើង​ទេ​ឬ? ​វា​មិន​ត្រូវ​ឮ​ចរចា​ទេ! គ្មាន​​​សន្តិភាព​ក្លែង​ក្លាយ​ឡើយ! គ្មាន​ការ​បែង​ចែក!»។

ការ​ជម្លៀស​ចេញ​ពី​ទីក្រុង​

ឈុត​នេះ ត្រូវ​បាន​សម្តែង​យ៉ាង​ល្អ តាម​រយៈ​ជំនួប​នៅ​ច្រាំង​ទន្លេ​មេគង្គ ដើម្បី​សម្រេច​ជោគ​វាសនា​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ជា​ទីក្រុង​ដែល​នឹង​ដួល​រលំ​ក្នុង​ដៃ​ខ្មែរ​ក្រហម។
ដូច្នេះ ជំនួប​នេះ​ ពិត​ជា​មិន​បាន​កើត​ឡើង​ទេ​ ហើយ​ខ្មែរ​ក្រហម​ មិន​ដែល​ផ្សព្វផ្សាយ ពី​​ទីតាំង​ជំនួប​នេះ​ឡើយ​។ បញ្ហា​ដែល​ប្រឈម​របស់​អ្នក​និពន្ធ គឺ​បង្កើត​ឡើង​វិញ​នូវ​ជំហរ​ដែល​​អាច​កើត​ឡើង ​ហើយ​ដែល​បណ្តាល​ឲ្យ​មាន​ការ​ជម្លៀស​ប្រជាជន​ចេញ​ពី​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ។
ប៉ុល ពត៖ «ខ្ញុំ​មើល​ឃើញ​សង្គ្រាម​ថ្មី ដែល​ទើប​ចាប់​ផ្តើម​។ ខ្ញុំ​ឃើញ​ថា បដិវត្ត​របស់​យើង ត្រូវ​បាន​វាយ​ប្រហារ ​ដោយ​ចលនា​ប្រឆាំង​បដិវត្ត»។ លោក​ខៀវ សំផន បាន​បន្ថែម​ថា៖ «​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​ជា Sodom ​ដែល​ស្អប់​យើង​»។ ហើយ​លោក អៀង សារី បាន​បន្ត​ថា៖ «​យើង​ត្រូវ​លាង​សម្អាត​ខ្យល់​អាកាស​ បណ្តេញ​សត្រូវ បំផ្លាញ​ជម្រក​សត្វ​កណ្តុរ​ទាំង​អស់ បង្ការ​​សកម្ម​ភាព​វិទ្ធង្ស​នាទាំង​អស់។ យើង​មិន​ដឹក​ជញ្ជូន​កណ្តុរ​ទាំង​នេះ​តាម​រថយន្ត ហើយ​ដាក់​ពួក​គេ​នៅ​ព្រះបរម​រាជវាំង​ឡើយ»។
វា​មិន​មែន​ជា​ការ​បំភ្លៃ ឬ​បំផ្លើស​ឡើយ ដែល​តួអង្គ​ខាង​លើ បាន​ដើរ​តួ​នេះ។ លោក ខៀវ សំផន ជា​អ្នក​និពន្ធ​និក្ខេបទ​បណ្ឌិត ដែល​លោក​បាន​សរសេរ​ថា ដើម្បី​ស្តារភាព​អស្ចារ្យ ពី​អតីត​កាល​ឡើង​វិញ ​កម្ពុជា​ គួរ​លុប​បំបាត់​ចោល អត្តសញ្ញាណ​លោក​ខាង​លិច​ទាំង​អស់ ដូច​ជា​ទីក្រុង។ ការ​ពិត គឺ​ការ​កម្ទេច​ចោល​ភាព​ជឿនលឿន ដែល​សម្ដេចឪ និង​សង្គម​រាស្រ្ត​និយម បាន​ខិតខំ​សាង​សង់ ក្នុង​រយៈ​ពេល ១៥ ឆ្នាំ។

ការ​ពិត​លើ​ឆាក​សម្តែង

គ្មាន​អ្វី​ក្នុង​បទ​និពន្ធ​របស់​លោក​ស្រី Cixous រៀបរាប់​ខុស ពី​ការ​ពិត​នៃ​ថ្ងៃ​ទី ១៧ មេសា ឡើយ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​មហោស្រព​បាន​បង្ហាញ​ខ្លួន​ឯង​ ជា​ឧបករណ៍​សំខាន់​មួយ ដែល​ពន្យល់​អំពី​អ្វី​ដែល​បាន​កើត​ឡើង។ ថ្ងៃ​សំខាន់​ នៃ​ការ​សម្តែង​នេះ​គឺ ១៧ មេសា ដែល​ជា​ព្រឹត្តការណ៍​បញ្ចប់​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត។
សកម្មភាព​សម្ដេច​ឪ ត្រូវ​បាន​សម្តែង​ចេញ គួរ​ឲ្យ​កត់​សម្គាល់​។ ជា​ជន​រងគ្រោះ​នៃ​រដ្ឋ​ប្រហារ សម្ដេចឪ​ចង់​រក្សា​គំនិត​ផ្តួចផ្តើម​នេះ ដោយ​អំពាវនាវ​ឲ្យ​ប្រជាជន​ ចូល​រួម​ក្នុង​ក្រុម​ឧទ្ទាម។ មាន​ហានិភ័យ​ខ្ពស់ ដែល​ប្រើប្រាស់​ ដោយ​ខ្មែរ​ក្រហម ដែល​គ្រប់គ្រង​ទឹក​ដី ហើយ​សម្ដេច​ឪ បាន​ដឹង​អំពី​វា។
ការ​សម្តែង​បង្ហាញ​ច្បាស់​ នៅ​ពេល​វា​រៀបរាប់ ពី​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​សម្ដេចឪ និង​លោក អៀង សារី ដែល​បាន​និយាយ​ប្រាប់​សម្ដេច​ឪ​ត្រង់ៗ​ថា៖ «​ហេតុ​អ្វី? ព្រោះ​ពិភពលោក​ទាំង​មូល មិន​ពេញ​ចិត្ត​នឹង​ការ​ពិត​ដែល​សម្ដេច​ឪ និង​ខ្មែរ​ក្រហម​រួប​រួម​គ្នា​ទេ។ ពួក​គេ​ព្យាយាម​បំបែក​យើង​។ ពួក​គេ​អាត្មា​និយម​ណាស់!»។​
ខណៈ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ដួល​រលំ អតីត​សត្រូវ​របស់​សម្ដេច​ឪ បាន​ហៅ​សម្ដេច​ឪ ប៉ុន្តែ​សម្ដេច​ឪមិន​អាច​ធ្វើ​អ្វី​បាន​ឡើយ ព្រោះ​អំណាច​ចរចា ស្ថិត​ក្នុង​ដៃ​អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ដែល​បដិសេធ​ការ​សម្រុះ​សម្រួល។
ដោយ សារ​មាន​ការ​បក​ប្រែ​ជា​ភាសា​ខ្មែរ បទ​និពន្ធ​របស់​លោក​ស្រី Cizous ឥឡូវ​នេះ អាច​ផ្តល់​ជូន​អ្នក​អាន​កម្ពុជា​ នូវ​ចក្ខុ​វិស័យ​ថ្មី នៃ​ប្រវតិ្តសាស្រ្ត​កម្ពុជា​ សម័យ​ទំនើប​៕ 

No comments:

Post a Comment

yes